JAK ZORGANIZOWAĆ AKCJĘ SPRZĄTANIA

Coraz częściej pytacie mnie jak zorganizować akcję sprzątania. Od czego należy zacząć? Z kim ustalać odbiór śmieci? Postanowiłam więc podzielić się z Wami moim doświadczeniem. Poniżej krok po kroku opisuję wszystkie etapy akcji.

1. WYBÓR MIEJSCA
Wybierz teren, który chcesz sprzątać. Na pewno znasz zaśmiecone miejsca w swojej dzielnicy, mieście. Jeśli nie – przejdź się nad rzekę lub do lasu na obrzeżach Twojej miejscowości. Centra miast są zazwyczaj bardziej zadbane niż przedmieścia.

2. USTALENIE WŁASNOŚCI TERENU
Skontaktuj się z urzędem miasta/gminy/dzielnicy i ustal kto jest właścicielem wybranego terenu. Poinformuj urzędników o planowanej akcji sprzątania. Jeśli wybrany rejon należy do miasta/gminy/dzielnicy poproś o wsparcie w przeprowadzeniu sprzątania. Urząd najprawdopodobniej wesprze Cię workami, a może i rękawicami (rzadziej). 

3. USTALENIE ODBIORU ŚMIECI
Już na tym etapie ustal z urzędnikami kwestię odbioru śmieci. Jeśli wybrany teren to własność prywatna, miasto nie ma obowiązku go sprzątać ani odebrać śmieci po Twojej akcji. Powinien za to znaleźć właściciela i ukarać go mandatem. Jeśli jednak to teren publiczny, ustal dokładnie datę akcji i datę odbioru śmieci.

4. PROMOCJA AKCJI
Teraz czas znaleźć wolontariuszy. Możesz to zrobić za pomocą mediów społecznościowych. Mniej więcej dwa tygodnie przed terminem akcji utwórz wydarzenie na facebooku i post na instagramie. Pamiętaj by w treści wydarzenia zawrzeć najważniejsze informacje: miejsce i godzinę zbiórki. Jeśli nie uda Ci się zdobyć odpowiedniej ilości worków i rękawic, poproś wolontariuszy o zabranie swoich. Promując akcję możesz skontaktować się z lokalną gazetą/rozgłośnią radiową i poprosić o zamieszczenie informacji o akcji. Może zaprzyjaźniona szkoła zechce się przyłączyć? Zaproś znajomych do udziału i poproś ich o udostępnianie informacji. 

5. REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
Możesz prowadzić rejestrację wolontariuszy – to pomoże Ci oszacować skalę akcji, przygotować odpowiednią ilość sprzętu, usprawni kontakt z uczestnikami i przepływ informacji.

6. PRZYPOMNIENIE
Na 2 dni przed akcją wyślij do zarejestrowanych uczestników wiadomość – przypominajkę. Zawrzyj w niej wszystkie szczegóły dotyczące akcji. Poinformuj raz jeszcze o godzinie i miejscu spotkania. Zaznacz czy będziesz rozdawać worki i rękawice czy uczestnicy powinni mieć swoje. Przypomnij o zabraniu nakrycia głowy lub okrycia przeciwdeszczowego (zależnie od pogody), wody i snacków (sprzątanie to wyczerpująca aktywność). Niezależnie od pogody warto założyć pełne buty. Będziecie najpewniej sprzątać zarośnięty teren. Przypomnij się też odpowiedniemu urzędowi i jeszcze raz potwierdź odbiór śmieci. Jeśli sprzątanie organizujesz w weekend, śmieci zostaną odebrane prawdopodobnie w poniedziałek.

7. W DNIU AKCJI
Bądź na miejscu przynajmniej 30 minut przed przybyciem wolontariuszy. Weź ze sobą wydrukowaną listę zarejestrowanych osób i, jeśli zapewniasz je uczestnikom, worki i rękawice. Na wszelki wypadek zabierz też apteczkę wyposażoną w podstawowe środki odkażające i plastry. Może zdarzyć się, że ktoś z uczestników akcji skaleczy się kawałkiem stłuczonej butelki.

8. ODPRAWA
Kiedy zbiorą się wszyscy uczestnicy przeprowadź odprawę. Rozdaj worki i rękawice. Poinformuj wolontariuszy o tym czy zbierane śmieci należy segregować czy nie. Jeśli urząd wsparł Was workami w kolorach odpowiadających kolorom koszy na śmieci – spróbujcie to zrobić. W rzeczywistości segregacja na miejscu jest trudna, a znajdowane śmieci mocno zabrudzone. Z góry wyznacz miejsce, w którym mają być składowane worki. Musi to być miejsce łatwo dostępne dla śmieciarki – w innym przypadku służby porządkowe mogą mieć problem z ich odbiorem.

9. DOKUMENTACJA AKCJI
Zapytaj wolontariuszy o zgodę na robienie zdjęć. Akcję warto dokumentować fotograficznie i ewidencjonować zebrane śmieci. Wynikami będziesz mógł się później pochwalić w mediach społecznościowych, zachęcając innych do udziału w kolejnym wydarzeniu. Mediom warto przekazać informację o liczbie wolontariuszy i ilości zebranych worków.

10. NA ZAKOŃCZENIE
Policz wszystkie zebrane worki. Zrób zdjęcie z ich widoczną lokalizacją. Zaznacz miejsce pinezką na mapie google. Wyślij te dane urzędnikowi, z którym ustalałeś odbiór śmieci. Jeśli to możliwe, poproś o zważenie śmieci przez firmę sprzątającą. Na mojej akcji w Poznaniu, z której pochodzą zamieszczone tu zdjęcia, (fot. Piotr Oleszak) udało się zebrać aż 1250 kg!!!

Ty też możesz zorganizować swoją lokalną akcję. To prostsze niż Ci się wydaje. Trzymam kciuki – powodzenia.

2 Comments on “JAK ZORGANIZOWAĆ AKCJĘ SPRZĄTANIA

  1. Brawo. Sama wije się z myślą zorganizowania takiej akcji na osiedlu w którym mieszkam. Martwi mnie tylko że skoro to śmieci mieszkańców to raczej trudno będzie ich zachęcić do sprzątania. I same formalności mnie przerażają…

  2. Moje miasto jest niby czyste – na pierwszy rzut oka. Bardzo często jak się zdejmie słuchawki, do oczu od razu wpadają puste butelki i temu podobne. Ulice są czyste i zadbane, ale obok lasów (mieszkam obok nich), zawsze znajdzie się para butelek. Bardzo bym chciała je posprzątać – wydaje mi się, że lato to odpowiednia dla tego wydarzenia pora. Ale nie mogę znaleźć sobie pomocników do tej pracy. Mam nadzieję, że gdy wrócę do szkoły uda się do tego zachęcić wolontariat. Dziękuję za post ♡

Skomentuj Agnieszka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.